Direktlänk till inlägg 19 november 2008

Jag blir upprörd

Av Isabell - 19 november 2008 18:03

Jag ser på aktuellt. På en avdelning på ett äldreboende i Halland har de äldre blivit behandlade som boskap. Personalen har hellre tittat på TV än att hjälpa de gamla i säng. Att få gå på toaletten varje dag har inte varit en självklarhet. De har även bett de gamla att "dra" när de bett om hjälp och använt sig av kränkande medel vid toalettbesök. En stackars moderat i kommunstyrelsen intervjuades och fick erkänna att de haft för dålig koll. Reportern frågade vad som gått fel och det frågade sig även moderaten. Jag har ett bra svar på vad det är som kan gått fel. Rekrytering av personal! Det är alldeles för lätt att få arbete inom vården. Outbildad och oengagerade personer kan lätt få jobb inom vården. Inom vården behövs det alltid personal. Jag menar inte att alla som är outbildade inom vården inte gör ett bra jobb men att inte ge rätt medicinering till brukarna under flera år är inte försvarbart. Ställ högre krav även på de som "bara" arbetar som sjukbiträde inom vården. Bort med oengagerad och okunnig personal som inte bryr sig. De kan jobba i kassan på ICA istället för där skadar de inga människor om de inte bryr sig om sitt jobb.

Jag tänker bara på hur ledsen och förbannad jag skulle bli om det handlade om min pappa som hade behandlats så (nu är min far endast 57 år!). Arg blir jag! Ledsen! Hur kan man behandla människor så? Kränkande. Ansvariga och anställda borde få fängelse eller dryga böter för såhär får det inte gå till. Det är pinsamt. Att vara och bli gammal ska vara något värdigt och skönt. Jag kommer ihåg äldreboendet min farfar bodde på innan han gick bort. Där arbetade nu den coolaste tjejen på högstadiet som jag hört redan är trebarnsmamma. Hon var inte lika cool nu. Verkade istället ogilla sitt jobb och sucka över att behövas av de äldre. Jag får fortfarande rysningar över att hon tog hand om min fina farfar. Orättvist är det. I vårat välfärdssamhälle ska inte de gamla behöva behandlas illa.

Vad tycker ni?


Isabell

 
 
Anna

Anna

22 november 2008 00:02

Jag läste om det i aftonbladet och blev spyfärdig. Jag vill inte att t.ex min mamma ska behöva uppleva det någon gång, eller jag själv för den delen. Jag tycker att det är helt sjukt att det inte genomförs någon slags regelbunden kontroll av personalen inom sjukvården och handikappsomsorgen. Nu är ju jag en av dem som jobbar inom vården utan att ha någon egentlig sjukvårdsutbildning, men kommunen utbildar ändå till en viss del. Det som fattas framförallt är lämplighetsplacering! Som du säger kan vem som helst i nuläget jobba inom vården, som en nödlösning liksom och det är hemskt och förjävligt att det är så. Människor utan genuim medkänsla och omtanke för sina medmänniskor kan bli städare eller kassapersonal som du säger. Hoppas att folk någon gång förstår det...

http://pinkcherryblossom.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabell - 23 april 2010 09:37

Det är redan fredag, igen. Nyss var det ju söndag och det känns som att jag aldrig varit med om att tiden går så fort som den gör. Uppsatsen börjar arta sig men det är fortfarnade mycket jobb kvar med den och dagarana och veckorna tickar på. Men in e...

Av Isabell - 19 april 2010 15:46

Ni är många som undrat vad som händer.   Efter en period där en familje relaterad händelse tog musten ur mig på många sätt kändes det inte rätt att blogga. Framförallt visste jag inte vad jag skulle skriva om. Förra veckan kom dessutom mannen i m...

Av Isabell - 15 mars 2010 16:54

Jag reflekterade precis med min klasskamrat tillika uppsatspartner om att det redan är 15 mars. Vad hände med februari? Inte för att jag sörjer öve det, är snarare helt överlycklig över att tiden går framåt och närmar sig det magiska datumet 12 mars....

Av Isabell - 11 mars 2010 14:35


Dagen började bra. Jag råkade göra sönder en hel påse med te och det visade sig att te-blad på golvet inte var någon hit. De fastnade under sockarna och när jag senare stod i badrummet och borstade tänderna såg jag att tebladen följt med in dit! Tid ...

Av Isabell - 8 mars 2010 18:16


Idag är viktig dag. 8 mars. Min mamma har namnsdag idag, Siw. Fint på något sätt att ha namnsdag på en såpass eminent dag som idag.   Jag är på praktik på ett bibliotek här i Göteborg under förra veckan och denna. Idag välkomnade den manliga bibl...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards