Alla inlägg den 19 november 2008

Av Isabell - 19 november 2008 18:03

Jag ser på aktuellt. På en avdelning på ett äldreboende i Halland har de äldre blivit behandlade som boskap. Personalen har hellre tittat på TV än att hjälpa de gamla i säng. Att få gå på toaletten varje dag har inte varit en självklarhet. De har även bett de gamla att "dra" när de bett om hjälp och använt sig av kränkande medel vid toalettbesök. En stackars moderat i kommunstyrelsen intervjuades och fick erkänna att de haft för dålig koll. Reportern frågade vad som gått fel och det frågade sig även moderaten. Jag har ett bra svar på vad det är som kan gått fel. Rekrytering av personal! Det är alldeles för lätt att få arbete inom vården. Outbildad och oengagerade personer kan lätt få jobb inom vården. Inom vården behövs det alltid personal. Jag menar inte att alla som är outbildade inom vården inte gör ett bra jobb men att inte ge rätt medicinering till brukarna under flera år är inte försvarbart. Ställ högre krav även på de som "bara" arbetar som sjukbiträde inom vården. Bort med oengagerad och okunnig personal som inte bryr sig. De kan jobba i kassan på ICA istället för där skadar de inga människor om de inte bryr sig om sitt jobb.

Jag tänker bara på hur ledsen och förbannad jag skulle bli om det handlade om min pappa som hade behandlats så (nu är min far endast 57 år!). Arg blir jag! Ledsen! Hur kan man behandla människor så? Kränkande. Ansvariga och anställda borde få fängelse eller dryga böter för såhär får det inte gå till. Det är pinsamt. Att vara och bli gammal ska vara något värdigt och skönt. Jag kommer ihåg äldreboendet min farfar bodde på innan han gick bort. Där arbetade nu den coolaste tjejen på högstadiet som jag hört redan är trebarnsmamma. Hon var inte lika cool nu. Verkade istället ogilla sitt jobb och sucka över att behövas av de äldre. Jag får fortfarande rysningar över att hon tog hand om min fina farfar. Orättvist är det. I vårat välfärdssamhälle ska inte de gamla behöva behandlas illa.

Vad tycker ni?


Isabell

Av Isabell - 19 november 2008 09:16

Idag är en ny dag. Som alla andra dagar i och för sig men jag ville bara påpeka det. Att även om alla dagar ser liknande ut för många har man ju ändå möjligheten att göra som man vill med den. Min dag kommer bli en bra dag. Det känner jag på mig.

Igår såg jag på Halal-TV, eller jag såg det i efterhand på svtPlay. Blondinbella var med. Det diskuterades om skönhetsideal. Blondinbella tyckte inte alls att hon medverkar till den snedvridna bilden, särskilt för unga tjejer. Hon tycker snarare att hon står för sunda ideal och är en bra förebild för just unga tjejer. Då ställer jag mig frågande, i vilken värld är hennes ideal sunda? Vilken vanlig tonåring har obegränsade tillgångar att shoppa för, möjlighet att köpa lägenhet i snobbområden? När jag var 18 bodde jag hemma, kämpade med skolan, försökte passa in i klassen, avskydde min kropp  och hade ångest för att äta i skolmatsalen eftersom jag kände mig så uttittad. 

Jag menar bara att det kanske är dags att sluta intervjua Blondinbella och exponera henne ännu mer. Varför är det intressant att ha med henne i Debatt, varför ska hon intervjuas i Halal-TV? Det finns väl andra människor som debattera om dessa ämnen än just hon. Jag är stolt över att inte betala TV-licens när både SVT och SR ideligen tar våra pengar och lägger dem på TV/Radio tid med en bortskämd snorunge som lever livet på en räkmacka. 


Hur som helst börjar jag längta efter jul, för första gången på riktigt. Någon mer som gör det?


Isabell

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards